شیخ صدوق

استفاده از محتواهای وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است

استفاده از محتواهای وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است

شیخ صدوق

وبلاگ شیخ صدوق از دو بخش اصلی تشکیل شده است :

بخش اول که شامل محتواهای متنی است؛
http://shaykhsaduq.blog.ir
بخش دوم که گالری عکس است؛
http://aks-shaykhsaduq.blog.ir

( استفاده از دو آدرس مجزا برای این دو بخش صرفا به جهت بارگذاری هرچه سریع تر آن ها روی سیستم های مختلف و استفاده از دو قالب متفاوت و منسجم برای ارائه محتواهای متنی و تصویری است )

نکته: آثار تولیدی وبلاگ (کلیپ، پادکست صوتی و تصویر نوشت ) توسط مدیر وبلاگ ایجاد شده و برای اولین بار در فضای اینترنت قرار می گیرند.
ٍ

بایگانی

روش شناسی کلامی شیخ صدوق

پنجشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۴۷ ب.ظ

روش شناسی کلامی شیخ صدوق(ره)

 چکیده

شیخ صدوق عالم بلندآوازه و متکلّم جلیل القدر شیعه است که در قرن چهارم هجری قمری می‎زیسته است. آثار کلامی ارزشمند و متعدّدی از وی به یادگار مانده است. از آثار او به دست می‎آید که وی در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادلّۀ نقلی معتبر بهره جسته است و هم از عقل و استدلال‎های عقلی. در دیدگاه رایج، شیخ صدوق متکلّمی نص‎گرا معرّفی می‎شود، در حالی‎که صحیح آن است که روش وی، جامع میان عقل و نقل است، هر چند مباحث اعتقادی را از دریچۀ روایات مطرح می‎کند، ولی در بسیاری از آثار خود، بحث‎های عقلی مهم و قابل توجّهی دارد و در موارد متعدّد، به تأویل ادلّۀ سمعیِ مخالف عقل پرداخته است. این مقاله به منظور تبیین روش کلامی شیخ صدوق، در ضمن بیان نقش علوم مختلف در اندیشۀ کلامی وی، به بررسی منزلت هر کدام از عقل و نقل در روش کلامی وی پرداخته است و در پایان، شیوۀ مواجهۀ او با دیگر مکاتب اعتقادی را مورد مطالعه قرار داده است.


برای مطالعه ی کامل کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۵
حدیث

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی