شیخ صدوق

استفاده از محتواهای وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است

استفاده از محتواهای وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است

شیخ صدوق

وبلاگ شیخ صدوق از دو بخش اصلی تشکیل شده است :

بخش اول که شامل محتواهای متنی است؛
http://shaykhsaduq.blog.ir
بخش دوم که گالری عکس است؛
http://aks-shaykhsaduq.blog.ir

( استفاده از دو آدرس مجزا برای این دو بخش صرفا به جهت بارگذاری هرچه سریع تر آن ها روی سیستم های مختلف و استفاده از دو قالب متفاوت و منسجم برای ارائه محتواهای متنی و تصویری است )

نکته: آثار تولیدی وبلاگ (کلیپ، پادکست صوتی و تصویر نوشت ) توسط مدیر وبلاگ ایجاد شده و برای اولین بار در فضای اینترنت قرار می گیرند.
ٍ

بایگانی

بررسی تطبیقی اوصاف الهی

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹ ق.ظ

بررسی تطبیقی اوصاف الهی از منظر «التوحید» شیخ صدوق

چکیده :

این مقاله اوصاف الهی را از منظر شیخ صدوق با مراجعه به کتاب «التوحید» ایشان و صدرالمتألهین مورد بررسی قرار داده است . شیخ صدوق و ملاصدرا از جمله متفکرانی هســـتند که با رویکردهای متفاوتی به بحث اوصـــاف الهی به صـــورت گســـترده ،پرداخته اند. شیخ صدوق ، روایاتی را که در مورد اوصاف الهی از معصومین علیهم السلام مطرح شده است ، در کتاب «التوحید» گردآوری و متناسب با نظام فکری خود، گزینش نموده اسـت . ملاصـدرا نیز بر اساس مبانی فلسفی خود که متناسب با قرآن و روایات است ، مبحث اوصاف الهی را مطرح و ارائه نموده است . اساس بحث اوصاف الهی در نظریات شـیخ صـدوق و حکمت صـدرایی، بر پایه توحید و عینیت ذات و صـفات ، مبتنی شده اســت . به این ترتیب ، این دو دیدگاه ، اوصــاف کمالی ذاتی مانند: علم ، اراده و قدرت را عین ذات الهی دانسـته اند و هر آنچه را که با ذات حق تعالی، ناسازگار است از ساحت مقدسـش مبرا نموده اند. بنابراین با بررسی تطبیقی و نشان دادن نزدیکی نکات مطرح شـده در روایات معصـومین علیهم السلام و دیدگاه های مؤسـس حکمت متعالیه که در اصـل ، تشـریح سـخنان معصومین علیهم السلام در قالب نظام فلسفی خود است و همچنین با صرف نظر از اختلاف دیدگاه های شیخ صدوق و ملاصدرا، تبیینی جامع از اوصاف الهی ارائه شده است .


برای دریافت و مطالعه ی مقاله کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۵
حدیث

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی